2019-10-23 14:01
BOEING: HALVERAD KÄRNVINST I 3 KV, UPPREPAR PROGNOS FÖR 737 MAX

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Flygtillverkaren Boeings kärnvinst minskade till 1:45 dollar per aktie i årets tredje kvartal, mer än en halvering av fjolårets resultat, enligt delårsrapporten. Aktien backade i förhandeln efter rapportsläppet men återhämtade sig snart upp till positivt territorium.

Boeings omsättning kom in på 20 miljarder dollar, vilket var en minskning med 21 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt blöder bolaget pengar, framgår av rapporten.

Tredje kvartalets kassaflöde var negativt med 2,4 miljarder dollar, jämfört med fjolårsperiodens positiva kassaflöde på 4,6 miljarder dollar. Just försvagad likviditet har legat bakom flera ratingföretags beslut om att sätta Boeing under lupp.

Omsättningsminskningen reflekterar en minskning av 737-leveranser och av högre servicevolymer. Boeings orderbok upptas av nära 5.500 plan, men den senaste 737-generationen av den storsäljande modellen (737 Max) är mitt inne i en utdragen certifieringsprocess efter två olyckor på kort tid som medfört flygförbud.

"Vår främsta prioritet är fortsatt att återfå 737 Max i drift och vi fortsätter arbeta med amerikanska luftfartsverket och globala myndigheter för att tillse detta", skriver Boeings vd Dennis Muilenberg.

Bolaget uppger ingen ny prognos för när stoppet kan komma att lyftas. Tidigare har "slutet av året" gjorts gällande, något som dock flera flygbolag ställt sig tveksamma till. Boeing skruvar i rapporten upp kostnadsprognosen med omkring 900 miljoner för återtagandet, vilket summa summarum innebär att 5,6 miljarder dollar totalt har satts av för kostnader som relaterar till flygstoppet.

Flygtillverkaren, som i det senaste kvartalet också brottats med konsekvenser av den amerikansk-europeiska handelskonflikten om otillåtet statsstöd till Boeing och närmaste konkurrenten Airbus, kommer dra ner produktionen av jumbojet-modellen 787 från och med slutet av 2020, uppges vidare. Beslutet hänvisas till de globala handelsspänningarna, som också inbegriper handelskriget mellan USA och Kina.

Även den större 777X har drabbats av uppskjutningar av produktionen. Det nya beskedet här är att modellen först kan lyfta 2021 efter problem hos motorleverantören General Electric.

Boeings rörelsemarginal minskade till 6,3 procent i kvartalet, ned från 8,9 procent för tredje kvartalet i fjol.



Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt